Felkészülés a tajvani hegymászáshoz – Magas-Tátra – Rysy

22 Júl

Tervezett tajvani utazásom egyik fő mozgatórugója, hogy felmenjek egy magas hegyre. Eredetileg a Hó-hegy volt a cél, mivel még 3 évvel ezelőtt olvastam egy lélegzetelállító leírást egy túráról, ami oda vezetett fel. Akkor elfogott az érzés, hogy remek lenne oda felmenni, de nem hittem, hogy valaha esélyem lesz rá, mivel 3886 m magas és engedélyek szükségesek hozzá, hogy halandó ember felmehessen, amihez nem árt kínaiul tudni.

A nagy álom megvalósulni látszott idén, szervezett csoportos túra keretében, ahol mindent elintéznek az ember helyett, éppen “csak” a lábam kell emelgetni, de aztán kútba esett a terv, mert valamilyen fura oknál fogva túl kevés volt az érdeklődő. Jelenleg úgy néz ki, hogy a Jiaming-tóhoz (嘉明湖, 3520m) indul túra augusztusban, amikor ott leszek. Amikor megtudtam, eléggé le voltam lombozva, hogy a 2 fő ok (Mayday koncert, Hó-hegy) közül egyik sem valósulhat meg, de aztán utánanéztem az említett tónak és már egy cseppet sem bánkódom. Ha az időjárás kegyes lesz hozzánk, csodás élményben lesz részünk.

Viszont lévén, nem sportolok rendszeresen, gondoltam, nem árt egy kicsit rákészülni erre a túrára, mivel az emberek viszonylag ritkán mászkálnak 3000m felett. Főleg Európában, mivel itt a hó eléggé megnehezíti a dolgot. Így fogalmazódott meg a gondolat, hogy valahol egy kicsit edzeni kellene. Legközelebbi és legalkalmasabb gyakorlóterepnek pedig a Magas-Tátra ígérkezett. A Csorba-tótól indulva 2 túrát néztem ki. Az egyik a Rysy-re (Tengerszem-csúcs, 2500m) megy fel, a másik pedig a Lorenz-hágón keresztül tesz egy körtúrát. Na, ezt nem gondoltam végig. Jóllehet, láttam képeket, de valahogy nem állt össze az agyamban, hogy arra a csúcsra hogyan is kell felmenni. A megoldás: négykézláb kapaszkodva. És az még hagyján, hogy felfelé, na de lefelé is ugyanott kell lejönni!

2015.07.19

Boldog tudatlanságban indultunk el a Csorba-tótól (1346m).

02 Csorba-tó

A piros jelzésen haladva még magabiztosan lépkedtünk az előttünk álló 4,5 órás út elején.

01 túristajelzés

Az első szakasz egy 1 órás útvonal, mesés tájakon.

03 úton a poprádi tóhoz

A sziklás-köves ösvényen minden lépésre figyelni kell. Bámészkodáshoz jobb megállni.

04 úton a poprádi tóhoz

05 úton a poprádi tóhoz

Első megállónk a Poprádi-tó (1494m) volt. (Nem, a Poprádi-tó nem Poprádnál van!)

06 poprádi tó

Mit sem sejtve az előttünk álló kihívásokról, gyalogoltunk tovább.

07 úton a rysyre

Fényképeztünk, tátottuk a szánkat. Itt még főleg álmélkodás okán. Később már inkább a lihegés miatt.

08 úton a rysyre

09 úton a rysyre

Csodásan alázúduló, robajló vízesések…

10 úton a rysyre vízesés

És még több szikla…

11 úton a rysyre vízesés

Gyönyörűséges színek…

12 úton a rysyre

Elhaladtunk két kis tó mellett, és itt már közelebbről láttuk a kis megfagyott hófoltokat.

13 úton a rysyre kis tavak

Aztán a tavacskák is egyre kisebbek lettek…

14 úton a rysyre kis tavak

Nem mintha eddig nem lépcsőztünk volna keményen, de megkezdődött a meredekebb szakasz. A Z-alakban felfelé cikkcakkozó úton mint kis hangyák jöttek egymás után a túrázók. (Megjegyzem, 8-10 éves gyerekek is végigcsinálták.)

15 úton a rysyre mászás

16 úton a rysyre mászás

Elérkeztünk a láncos szakaszhoz. Áldom az eszem, hogy vittem magammal bringás kesztyűt. Utána már le sem vettem többet. Mivel a köveken csepegett a víz, a kapaszkodáshoz használ lánc is csúszós volt.

17 úton a rysyre lánc

Rádöbbentem, hogy nekem is van némi tériszonyom.

18 úton a rysyre lánc

Azért szerencsésen feljutottunk a menedékház kapujába.

19 úton a rysyre kapu

Chata Pod Rysmi 2250

19 chata pod rysmi

És innen még egy óra volt a csúcs, miközben vészesen gyülekeztek a sötét fellegek.

21 úton a rysyre

Bevallom, féltem. Próbáltam nem gondolni semmire, csak másztam felfelé. Az utolsó 100 méteren leginkább négykézláb. De megérte.

22 rysy

23 rysy

Fent elég nagy volt a tumultus. A többségnek alig kottyant meg ez a kis kiruccanás.

25 rysy

Nekem nem volt teljesen őszinte a mosolyom. Csak arra tudtam, gondolni, hogy jönnek az esőfelhők és nem merek lemászni.

24 rysy

A Rysy másik oldalán már Lengyelország van.

25 rysy lengyel

Nem volt mit tenni. egyre csak borult, bármilyen félelmetesnek tűnt, muszáj volt elindulni lefelé. Négykézláb, remegő térdekkel.

27 rysy lefelé

Lefelé elkapott egy jeges zuhé. Szerencsére nem tartott sokáig. De nagyon nem irigyeltem azokat, akik éppen akkor voltak fent. Az úgy már életveszélyes. Mi szerencsésen visszaértünk a menedékházhoz. Aki nem volt elég fáradt, az elment a 100m-re lévő körpanorámás WC-hez.

28 rysy wc

Aztán megjutalmaztuk magunkat juhtúrós-szalonnás halusky-val és ezekkel a csodás gőzgombócokkal. Nyamm!

29 rysy gőzgombóc

Összebarátkoztunk egy kedves párral, így azt is megtudtuk, hogyan is jut fel a menedékházba a sok finomság. Egyébként magyar szót mindenfelé lehetett hallani (pl. egy olasz sráctól, aki egy magyar vizslával mászta  hegyet, és úgy gondolta, hogy magyar kutyával magyarul illik beszélni, ezért úgy nevezte a kutyát: Gyereide), és nem csak a túrázók körében, hanem a menedékház személyzete között is.

30 rysy serpa

Ezután jött a sokkal inkább megterhelőbb lefelé út a köveken, ami igazi kihívás az ember térdének. Sajgott minden porcikám. A Poprádi-tónál muszáj volt beiktatni egy kis lábáztatós pihenőt. Nagyon jól esett.

31 lábáztatás

Innen aztán más útvonalon mentünk vissza a Csorba-tóhoz. Illetve én inkább csak vánszorogtam.

A telefonnal végig rögzítettük a túrát, a program azt mondja, hogy 23km volt az út (kétszer ennyinek tűnt, mivel szinte folyamatosan lépcsőztünk, egyenes szakasz nem sok volt), az össz szintemelkedés 1.419m, ő legmagasabb pontnak 2.440m-t ír, de az internet és a térkép szerint a Rysy 2.500m. 🙂 A gyaloglás tiszta ideje 6 óra 41 perc, de igazából pihenőkkel bizony 10 óra volt.

32 strava

Ezután moccanni is alig bírtam, de az étteremben ismét összefutottunk a fentebb említett aranyos párral, így beszélgettünk még egy kicsit.

Másnap reggel alig tudtam felkelni az ágyból, így a Lorenz-hágót lemondtam. Helyette végül mégis majdnem annyit sikerült mászni. De arról majd legközelebb.

2015.07.22

3 hozzászólás to “Felkészülés a tajvani hegymászáshoz – Magas-Tátra – Rysy”

1. Paggy 2015-07-22 - 1:40 du. #

Kedves Dabdi!Gratulálok a túra teljesítéséhez.Milyen jó,hogy az internet által részesévé válhatunk,ha csak kicsit is, kedves ismerőseink élményeinek.Óvatosan kérdezem:nem túlzás az a tajvani csúcs?Látom milyen vakmerő és vállalkozó vagy,de azért……Na nem festem az ördögöt a falra, csak óvatosan!Mi itthon /Budapesten/csak a túlélésért harcolunk a 39,5 fokos lakásban.a lakásom egy régi,de nem vastagfalú ház 2. emeletén van.A NAP reggel,délben és este süt be/szélső lakás/,így hiába a jó kis régi ventilátor,fővünk a levünkben.A barna bútor löki a tegnapi meleget és szedi fel a mait.DE,fel a fejjel,hiszen ilyen bátor és vállalkozó nők vagyunk mi /mármint Te és mi a fórum tagjai,közte én is ,aki unokában,kutyákban ,macskákban tartja a lelket ebben az afrikai forróságban.Üdv:Paggy

• dolores953 2015-07-22 - 2:19 du. #

Szia Dabdi
      Egy élmény volt olvasni a beszámolódat. Nyugodtan elmondhatod,felkészültél a nagy útra.Azért most már kicsit pihenjél is.
      Idehaza akkora hőség van ,hogy Afrika kismiska hozzánk képest.
      Gratulálok a túra teljesítéséhez

2. dabdi 2015-07-22 - 5:29 du. #

Nagyon szépen köszönöm a kedves szavakat kedves Paggy és dolores953! Csak júl. 18-tól 20-ig voltunk Szlovákiában, úgyhogy már mi is itthon fövögetünk a levünkben (kedden mentem dolgozni, alig bírtam beülni az autóba). Ezek szerint még szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert nálunk most bent a házban 29,5 fok van.

Paggy, köszönöm az aggódást is a tajvani túra miatt. Lehet, hogy megint bakot lövök, de nekem úgy tűnik a leírások és a képek, videók alapján, hogy az kevésbé lesz megterhelő, mint a Tátra. Igaz, hogy magasabb, de eleve 2.300 méterről fogunk indulni, tehát a szintkülönbség 3.500-ig ugyanaz. Ráadásul az ott nem olyan kopár, sziklás terep, hanem még fent is smaragdzöld, mivel áthalad rajta a Ráktérítő. A túra 3 napos lesz, fent alszunk 2x is a hegyen, egyszer 2850m magasan a Xiangyang menedékházban 向陽工寮, egyszer pedig a Jiaming-tói menedékházban 嘉明湖山屋 3.315 m magasan.

Csodás képek a túráról:

Most szombaton még megyünk a Budai tájakon nevű gyalogtúrára. Meglátjuk, mekkora lesz a hőség, hogy csak a 15km-es vagy a 30km-es túrára vállalkozunk majd. A házunktól nem messze halad el a 30 km-es túra útvonala pont középtávon, úgyhogy lehet, hogy ott egyszerűen kiszállunk és hazasétálunk. 🙂

Kitartást kívánok mindenkinek a nagy hőséghez! Figyelni kell az idősekre, gyerekekre, állatokra. Igyatok sok folyadékot, és ha tehetitek menjetek strandra, vagy tóhoz! Esetleg a Csorba-tóhoz, ott sokkal kellemesebb az idő. 🙂

Én pedig majd még igyekszem egy kis beszámolóval a 2. napi túráról is. Az rövidebb lesz. 🙂